”Införandeprocess? Det var ju bara att sätta igång och använda!”

Affingo är ett management- och businesskonsultbolag baserat i Stockholm. Företaget har 13 anställda och bland kunderna finns Telia, Vattenfall, Stora Enso och Toyota. På Affingo jobbar främst seniora konsulter vilket innebär att de flesta medarbetare själva lägger upp projekt och uppdrag i Retendo. En av grundarna, Pelle Sandö, fick några frågor om Retendo jämfört med andra projektverktyg.

Hur använder ni Retendo?

– Vi använder det för tidrapportering, fakturering och beläggningsplanering. Vi har haft systemet sedan 2012.

Varför valde ni Retendo?

– Vi valde Retendo för enkelheten och att det är en molntjänst. Att det är en tjänst på nätet är särskilt bra för oss som växer. Det är bara att slå en signal så har vi en till användare. Det är också extremt snabbt och smidigt att komma igång med.

På vilket sätt blir ni effektivare med hjälp av Retendo?

– Sättet att rapportera är väldigt mycket enklare än andra verktyg vi har jobbat med. Både i hur man matar in uppgifter och den logiska strukturen för att bygga upp ärenden och rapportera på olika projekt och aktiviteter. Det gör att alla timmar verkligen rapporteras, vilket är A och O för oss som tjänsteleverantör. Eftersom det nya gränssnittet stöder mobila enheter kan man också rapportera dagligen oavsett var man är.

Vilka är de största fördelarna?

– Enkelheten i rapporteringen och flexibiliteten i att administrera. En nyutexaminerad projektledare hos oss fick tio minuters genomgång, sedan kunde han lägga upp egna projekt. Det visar hur intuitivt gränssnittet är. En annan stor fördel är att det är en molntjänst, så att vi får dra nytta av alla andra kunders utvecklingsinsatser och förbättringar automatiskt.

– Beläggningsplaneringen är också väldigt stark. Hos oss har vi lagt in en användare vi kallar ’säljpipe’. På den lägger vi in status på uppdrag och hur många timmar det kräver, och uppdrag som är på väg in. På så sätt har vi järnkoll på alla uppdrag som är på gång, nuvarande och kommande beläggning och kan svara kunden mycket snabbare kring när vi kan ta uppdrag. I vissa fall har det nog hjälpt oss att kunna ta fler timmar och uppdrag.

Har ni lagt till några specialfunktioner?

– Ja, vi ville kunna flytta planerad beläggning från säljpipe-användaren till en verklig person. Då beställde vi en extratjänst utifrån vår idé om hur vi ville ha det. Sedan tog det mindre än en vecka så hade Retendo programmerat in det.

Hur fungerar supporten och kontakten med Retendo?

– De brukar återkomma med en lösning inom 1–2 timmar oavsett vad det gäller. De få ärenden vi haft har mest handlat om var någonstans man gör en inställning eller hittar en funktion. De levererar det de säger och alltid i tid.

Affingo AB

Vår meritlista av att hjälpa organisationer att ständigt förbättra sin konkurrenskraft är lång. Vi har tillbringat de senaste 10 åren med att fullända vårt erbjudande

Branch Konsult
Anställda 15
Omsättning 15 Mkr
Kund sedan 2012